De verhuizing, en nog veel meer - Reisverslag uit Malta, Malta van Tim Nevels - WaarBenJij.nu De verhuizing, en nog veel meer - Reisverslag uit Malta, Malta van Tim Nevels - WaarBenJij.nu

De verhuizing, en nog veel meer

Door: Tim Nevels

Blijf op de hoogte en volg Tim

24 Maart 2015 | Malta, Malta

Na enige afwezigheid, hierbij weer een blog vanuit Malta! Ik zal gelijk "met de deur in huis vallen". Ik heb gewisseld van appartement en het bevalt zo goed, het appartement is mooier, groter, moderner, en ik heb leuke huisgenoten. Ik woon nu samen met een Duits en een Turks meisje, ook wonen er nog twee Libiërs, een van hun slaapt bij mij op de kamer, de ander heeft een single room. Helaas zijn mijn nieuwe huisgenootjes niet zo heel schoon, vooral de meiden kunnen er een zooitje van maken in de keuken. Dus heb ik met de Libische jongen de hele keuken schoongemaakt, en hebben we afgesproken om het schoon te houden door bijvoorbeeld gelijk je afwas te doen na het eten. Ik ben benieuwd of de meiden zich hier aan gaan houden.
Oh ja ook wel leuk om te melden is dat mijn kamer een eigen badkamer heeft, die ik moet delen met de Libische jongen. Echter is hij bijna nooit thuis, hij woont namelijk in Malta en heeft dit optrekje om op zich zelf te zijn af en toe. Dit betekent dat ik de meeste tijd een tweepersoonskamer voor mezelf heb :)!

Aangezien ik niet echt stil zit hier en mijn laatste blog al even geleden is zal ik even opsommen wat ik allemaal gedaan heb in chronologische volgorde.


Vorige week zaterdag had ik een wilde avond samen met twee Nederlandse meisjes, zie foto hieronder. Vorige week zondag de Round Malta tour gedaan, dit is in één dag zoveel mogelijk van Malta zien. We begonnen in Valletta waar we een monument hebben bezocht. Toen ging de reis verder naar de Three Cities of Malta, Vittoriosa, Senglea en Cospicua. Deze drie "steden" behoren tot de oudste steden van Malta (tot zover de geschiedenis les). Vervolgens zijn we naar Marsaxlokk, dit is een oud vissersdorpje dat uitgegroeid is tot toeristische trekpleister. Hier is iedere zondag een markt waar verse vis wordt verkocht, en waarnaast ook allemaal andere kraampjes staan die spullen verkopen. Daarna zijn we nog bij Dhingli Cliffs, Blue Grotto , Golden Bay en Popeye Village geweest. We zijn overal ongeveer 10 minuutjes geweest, even kijken, een foto maken en weer de bus in. Ik ga sowieso deze plaatsen nog een keer op mijn gemak bezichtigen!

Afgelopen Dinsdag was ik uitgenodigd om pannenkoeken te gaan eten bij Cynthia en Simone, dit zijn twee Nederlandse meisjes. Het lukte Simone helaas niet om de pannenkoeken om te draaien, ze vielen steeds uit elkaar. Dus toen heeft ze op mijn advies toch maar meer bloem toegevoegd zodat het wel lukte, het was erg lekker om weer iets heel Nederlands te eten.

Op woensdag vroegen ze me op het werk of ik een keer mee wou gaan met de koerier van het bedrijf, deze levert de goederen af aan de zakelijke klanten van mijn stagebedrijf. Ik heb tijdens deze bezorging weer héél veel van Malta gezien, we zijn namelijk kriskras door Malta gereden om restaurants, eet-tentjes en hotels te beleveren. Heel interessant om de "loading Bays" van de hotels te zien, krijg je een heel ander beeld van wat er allemaal nodig is in een hotel.

Donderdag waren we vrij, het was Sint Josephs Day en aangezien Malta erg katholiek is betekent dit een vrije dag voor ons (dankjewel Joseph :D)
Mijn Duitse kamergenoot had een auto gehuurd en daarmee zijn we naar Golden Bay geweest, we hadden erg geluk met het weer, het was namelijk 20 graden! Hier hebben we een paar uur liggen bakken in de zon, helaas had ik mijn zwembroek niet bij anders was ik al gaan zwemmen. Het water is namelijk al 15 graden, beetje fris maar goed te doen. (voor filmpje van Golden Bay kijk op Facebook) Verder zijn weg nog even naar Popeye Village gereden, hiervoor moesten we echter eerst door wat heuvels rijden waar we konden genieten van een geweldig panorama! Eenmaal thuis was ik best wel moe van al het gereis!

Vrijdag was een verassing toen ik het kantoor binnen kwam, het licht was uit en er was niemand aanwezig, huh?! Bleek dat al mijn collega's en ook de andere stagaires hadden besloten om nog een dag vrij te nemen. Ik heb dus heerlijk in rust kunnen werken op kantoor! Oh en ik heb ook nog de zonsverduistering kunnen zien hier, helaas was maar ongeveer 10% van de zon hier bedekt. S'avonds ben ik gaan rennen met Loes. We hebben over de promenade gerend langs de zee, totdat we niet meer echt verder konden. Toen zijn we omgedraaid en besloten we over de rotsen langs de zee terug te rennen, hier was een pad gemaakt door de rotsen, die normaal niet zichtbaar is bij vloed, één woord: Heerlijk!

Ook is Xavier afgelopen week gearriveerd, hij heeft mijn telefoon meegenomen die stuk was gegaan vlak voor mijn vertrek naar hier! Ik ben samen met hem en nog wat andere Nederlanders op stap gegaan naar Black & Gold, hier speelde een bandje allemaal oude muziek van vroeger, een keer wat anders dan de discotheken in PaceVille!

Ook hebben we afgelopen zondag het nationale park van Malta, in Attard bezocht. Dit was in vergelijking met de stad erg groen en het was fijn om weer eens in de natuur te zijn! Maar het is niets vergelijken met Nederland, zo bestaat het gras hier uit kale plekken met op sommige plekken grassprietjes of onkruid.

Zo dat was me het verhaal dan wel weer, als jullie nog niet in slaap zijn gevallen: Ciaoo tot de volgende keer!


  • 24 Maart 2015 - 16:57

    Marij:

    Goed om weer wat van je te horen! Je verveelt je niet zo te lezen. Goed idee om na het eten af te wassen. Je wordt een echte huisman, kunnen de meisjes nog wat van lerenheelveel groetjes van Marij, Loes en Nelly

  • 24 Maart 2015 - 18:25

    Toos Nevels:

    Hoi Tim,
    Zo te horen kom jij voorlopig nog niet terug. Geniet er maar goed van. Groetjes Thé Sander en Toos

  • 24 Maart 2015 - 18:51

    "Oom" Piet:

    Ha Tim,

    Wordt er behalve gefeest, getript en de toerist uitgehangen ook af en toe nog gewerkt? Al resultaten inzake je stage-opdracht? Heb je al een hotel kunnen vinden voor Pap en Mam, als die je komen bezoeken? Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Is het trouwens waar dat je 9 mei (mannendag) even over komt? Hier gaat alles z'n gangetje. Hard werken, in tegenstelling tot bij jullie, "zuiderlingen". In welke beroepen verdienen de Maltesers de kost? Overwegend in het toerisme, lijkt me. Is er ook land- en tuinbouw? En de bouw? Moet men bijv. bouwmaterialen, zoals stenen, beton, etc. ook invoeren? Veel vragen, zul je wel denken. Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

    Groetjes, ook van Atie!

    Piet.

  • 24 Maart 2015 - 19:42

    Amy:

    Haa Tim,

    Wat een mooi verslag om te lezen!! Zo te zien heb je het goed naar je zin ;-)
    Knap hoor dat studeren in het buitenland! Al is het wel veel feesten zo te lezen.
    Maar dat is niet erg, je moet ook vooral genieten van je tijd daar!!!

    Groetjes,
    Amy en Rick

  • 25 Maart 2015 - 09:06

    Gonnie:

    bon dia Tim,

    het gaat heel goed met je concludeer ik uit je verhaal. fijn hoor. lukt het ook om je stage opdracht te maken? wij vertrekken tweede paasdag voor vier weken naar Australië. lange reis maar aan het einde de beloning! geniet er van in Malta, maar zo te lezen lukt dat wel. groeten Gonnie en Wim.

  • 25 Maart 2015 - 11:21

    Tim:

    Hallo allemaal!

    Wat leuk al die berichtjes, heel fijn om ook wat uit Nederland te horen! Wat betreft mijn stage is het vooronderzoek bijna afgerond, dat betekent dat ik eerst heb onderzocht hoe de normale gang van zaken is en welke processen er binnen het bedrijf plaats vinden. Vanuit daaruit ga ik proberen het probleem te analyseren ondersteund met cijfers, daar start ik bijna mee!

    Gonnie en Wim; Wat leuk dat jullie naar Australië gaan, dat zal Linda wel heel fijn vinden! Ik wens jullie in iedergeval veel plezier en alvast een veilige vlucht.

    Piet; ik heb al een hotel gevonden voor mam en pap, het Preluna Tower hotel wat volgens mijn stage een van de beste is van Malta. Pap en Mam komen van 24 april tot 1 mei mij opzoeken. Ze zijn hier qua werken inderdaad iets meer relaxed, alles komt goed is de gedachte. Qua economie is Malta erg afhankelijk van het toerisme, maar er zijn ook veel ICT bedrijven aanwezig die zich bezig houden met online gokken en games maken, de belasting is hier erg gunstig voor deze sector. Er is ook landbouw hier op Malta, maar vooral op Gozo het zuster eiland van Malta, hier verbouwen ze vooral groente en de Maltese aardappel die vervolgens via kraampjes worden verkocht. Zo voorziet Malta zich voor 20% van voedsel door de eigen productie. Wat de bouw betreft gebruiken ze (bijna uitsluitend) kalkstenen die ze hier op het eiland winnen en zelfs exporteren. Wat misschien ook leuk is om te melden is dat de Playmobil poppetjes hier worden gemaakt. Oh ja ik kom ook even langs voor de mannendag, van 7 mei tot 13 mei dus maak je borst maar nat!

    Nogmaals bedankt voor alle reacties, en als er vragen zijn dan hoor ik die graag :)!

    Ciao Ciao

    Tim

  • 26 Maart 2015 - 20:14

    Geer:

    Hey Tim,

    Goede berichten vanuit Malta, houden zo!
    Jij hebt al temperaturen van 20 graden meegemaakt, dat is hier op dit moment wel anders want het weer is knudde. Veel "mieser-regen", een schamele "graad of 6" en ook geen goede vooruitzichten voor a.s. week,
    Wat dat betreft zit je op Malta zo slecht nog niet, en aan "relaxed werken" is ook niets mis.
    Zoals je weet gaat (moet) hier alles snel en dan blijft er elke dag nog te weinig tijd over om het werk af te krijgen (Ja, we zijn "stressers").
    Gelukkig heb jij daar weinig last van in je mooie nieuwe appartement, vlak aan zee.
    Profiteer er maar van en zet de bloemetjes maar buiten als het kan.

    Ik app je nog.

    Groetjes

    Geer

  • 29 Maart 2015 - 13:50

    Lizette:

    Hoi Tim
    je bent er goed op vooruit gegaan zie ik wat woonruimte en vrienden/vriendinnen betreft.
    en ik wist niet dat Malta zo groot was en dat er zo veel te zien is. Leuk voor pap en mam straks.
    Xavier is die jongen van Dabekousen geloof ik, zit hij bij jou in de buurt?
    En ook nog lekker weer, genieten dus, hier regent het al een paar dagen heel veel en ook nog veel wind,
    net herfst. Leuk dat je overkomt voor de mannendag.
    tot ziens Lizette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Hallo ik ben Tim en ik ga van 4 februari tot 3 juli stage lopen in malta!

Actief sinds 04 Feb. 2015
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 7664

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: