Het einde van het avontuur - Reisverslag uit Malta, Malta van Tim Nevels - WaarBenJij.nu Het einde van het avontuur - Reisverslag uit Malta, Malta van Tim Nevels - WaarBenJij.nu

Het einde van het avontuur

Door: Tim Nevels

Blijf op de hoogte en volg Tim

09 Juli 2015 | Malta, Malta

Zoals alle avonturen loopt ook dit avontuur ten einde, morgen vlieg ik terug naar Nederland! Ik heb heel veel zin om weer terug te keren naar mijn "gewone" leventje.

Ik kijk nu met veel plezier terug op 5 maanden in het buitenland met mensen vanuit de hele wereld, ik heb hier zo veel geleerd dat had ik nooit verwacht. Het lijkt een eeuwigheid geleden dat ik hier aangekomen ben, in februari stapte ik helemaal alleen met mijn koffers uit, kende niemand en de omgeving was vreemd. Ik maakte echter al gauw vrienden via de taalschool die mijn stage had geregeld en ging naar zo wat elk evenement dat de school organiseerde. Ik kan nu zeggen dat ik vrienden heb in: Zuid-Korea, Brazilië, Frankrijk, Duitsland en Turkije handig voordeel als ik besluit ooit deze landen te bezoeken, wat ik wel van plan ben natuurlijk :)!

De laatste weken heb ik het erg druk gehad op stage, mijn rapport moest af en daar heb ik dan toch ook nog veel aangewerkt, soms zelf s'nachts. Uiteindelijk is dit allemaal goedgekomen en heb ik het rapport op tijd ingeleverd, nu is het wachten op resultaat. Als ik kijk naar de verschillen met Nederland, dan heeft Malta nog wat te leren. Er kan over vele processen beter na worden gedacht, waar in Nederland richtlijnen zijn voor bepaalde zaken wordt hier alles maar geïmproviseerd, het komt wel goed is het motto. Als voorbeeld de bus, als er wegwerkzaamheden zijn dan zou dit in Nederland ver van te voren worden aangekondigd dat je hier mogelijk last van zult ondervinden, hier in Malta is het andersom. Je merkt vanzelf wel als je bus niet op komt dagen.

Deze laatste week zijn mijn broertje en zus nog op bezoek gekomen, en heb ik ze Malta laten zien. Ik ken onderhand iedere plaats uit mijn hoofd en weet dus ook overal de weg. Mocht iemand nog ooit plannen hebben om naar Malta te gaan, wat ik ten zeerste aanraad, ik heb heel veel tips voor je!

Ik ben samen met Teun voor de eerste keer gaan duiken, wat een ervaring was dat. We begonnen door met de bus naar Bugibba te rijden, dit is aan de andere kant van het eiland vanuit Valleta gezien, waar we momenteel nog verblijven. Na een heel gedoe met de bus kwamen we dan toch aan, vele bussen reden gewoon voorbij ook al waren ze leeg. Na een korte instructie was het tijd om het wetsuit aan te trekken en de zee in te gaan, dat ging iets moeilijker dan gedacht. Een wetsuit is ontzettend stug en ging dus na veel moeite dan toch eindelijk aan. Onze collega duikers voor de dag waren twee stevige dames uit Nepal, die naar onze mening de aanleiding waren tot een aardbeving. Vanuit de duikwinkel zijn we naar zee gewaggeld met ruim 30kg op onze rug, daar kregen we instructies over het duiken. We kregen vele oefeningen, mondstuk onderwater uit en weer in, water uit bril halen etc. Na deze oefeningen was het tijd voor het echte werk, zelf duiken. In het begin was het nog een beetje raar, ik lag constant op de bodem tussen het zeewier. Toen kwam de master diver vertellen dat ik meer lucht in mijn zwemvest moest laten, dit was een stuk beter! Het duiken voelde als natuurlijk aan en Teun en ik gingen dan ook al snel onze eigen weg. Een giftige stekelvis werd gespot, evenals een verkeersbord en een octopus. Op een gegeven moment waren we zo op de loop (of aan de zwem) dat we een heel stuk van onze begeleider waren, die gebaarde dan ook wild dat we terug moesten komen. Herinner je onze Nepalese vriendinnen nog? Die werden door de instructeur, als twee zware boodschappentassen, meegesleurd.

Ook zijn we nog naar het MTV music feest geweest, dit is een jaarlijks event dat gratis is en waar allemaal beroemde personen optreden. Dit jaar kwamen o.a. Jason Derulo en Martin Garrix. Wat een feestje was dit, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt!

Verder ben ik nog met Milou en Teun gaan zwemmen, winkels bezichtigen en vooral genieten van het mooie weer en de cultuur hier. We zijn veel geweest uit eten en dit was dan ook een perfecte afsluiter. Ik wil iedereen bedanken die mij dit avontuur mogelijk heeft gemaakt en ik kom dan ook met een big smile thuis ;)!

Voor de laatste keer,

Groeten uit Malta!

• 10 Juli 2015 - 08:18

Marga:

Wat weer een geweldig verslag, ik ben blij dat je het zo leuk hebt gehad. Hopelijk is het niet te veel afkicken als je straks weer thuis bent.
    Het zal weer gezellig druk zijn als jullie straks weer allemaal thuis zijn, ook voor ons weer even wennen.
    Tot vanmiddag, mam en pap.